El GRENP de l’Escola de la Natura participa en un estudi que identifica per primera vegada la Dermocystidium a Catalunya

07/03/2018

El Grup de Recerca de l'Escola de la Natura de Parets (GRENP), conjuntament amb el Centre de Recuperació d'Amfibis i Rèptils de Catalunya (CRARC) i el Servei d'Ecopatologia de Fauna Salvatge del departament de Medicina i Cirurgia animal de la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona, han descrit en un estudi, per primera vegada a Catalunya, la Dermocystidium, una malaltia emergent que posa en risc les poblacions d'amfibis de la península Ibèrica.

L'any 2014, el GRENP i el CRARC van certificar el descobriment de la Quitridiomicosis a Catalunya. Aquest fong assassí d'amfibis va estar relacionat en aquells moments amb l'estudi de la granota de graf. En aquesta ocasió ha estat la relació entre el projecte de recuperació de les poblacions catalanes de tritó palmat (Lissotriton helveticus), desenvolupat pel GRENP, i el projecte ECTOPYR, un projecte conjunt entre França, Andorra i Espanya, que estudia el canvi climàtic al Pirineu, on han trobat un protozou del grup anomenat Dermocystidium, que provoca malformacions a la pell d'amfibis i altres organismes aquàtics, i una fallada sistèmica que en moltes ocasions li provoca la mort.

Aquesta malaltia ja havia estat detectada a França, Itàlia, Suïssa i Gran Bretanya. A la península Ibèrica es va trobar el 2017 a Galícia i Astúries, però sense aportar proves diagnòstiques dels exemplars.

Tant el Grup de Recerca de l'Escola de la Natura com la resta dels grups de recerca que han participat en l’estudi, conjuntament amb els grups de recerca de l'institut de biologia evolutiva CSIC- UPF i la universitat de Lleida, continuen els treballs per poder ampliar les dades que ajudin a donar llum a aquesta malaltia, i així poder ajudar els amfibis. Les malalties emergents causen una extinció massiva d'amfibis al món i són la causa de l'extinció de més de 300 espècies.