Equipaments

L’Escola de la Natura va ser fundada el 21 de setembre de 1983. Després d’ocupar  de manera provisional diferents ubicacions, el 6 de març de 1993 es va inaugurar la seu definitiva a l’antiga casa del secretari municipal, al número 12 del carrer Galende, a l’Eixample de Parets.

Les seves instal·lacions inclouen una aula amb capacitat per a vint-i-cinc alumnes, ampliable a una cinquantena gràcies a la sala polivalent adjacent, així com una sala de reunions. El centre disposa d’una biblioteca amb prop de cinc-cents volums dedicats al medi ambient, inclosa una secció amb obres de referència sobre l’entorn natural de Parets i la comarca. Comparteix edifici amb l’Escola l’Oficina d’Informació Ambiental, equipament de referència al municipi en matèria d’assessorament i divulgació ambientals.

L’Escola disposa d’una zona exterior enjardinada, oberta al públic, on hi ha tres aviaris i un recinte amb terraris i aquaris destinada a rèptils i amfibis. Aprofitant l’existència d’aquest espai l’Escola actua com a servei d’acollida d’animals salvatges que posteriorment són traslladats a centres de recuperació de fauna com el de Torreferrussa.

És en aquest espai exterior on el novembre de 2008 es va inaugurar una Sala d’Exposicions de prop de 50m2 per acollir mostres relacionades amb la natura i el medi ambient, tot col·laborant a la promoció d’artistes de la comarca. Fora de la temporada d’exposicions la sala pren caràcter d’espai polivalent, apte per a classes dels cursos d’adults i activitats escolars.

És també des de novembre de 2008, any en què es va celebrar el seu 25è aniversari, que l’Escola de la Natura té una important extensió al CEIP Pau Vila, situat al carrer Pedra del Diable. Al terrat d’aquesta escola l’ajuntament de Parets, en col·laboració amb el Servei Meteorològic de Catalunya, hi té instal·lada una Estació Meteorològica Automàtica inclosa a la xarxa XEMA i que dóna, en temps real, dades de les diferents variables meteorològiques: temperatura, humitat relativa, precipitació, velocitat i direcció del vent i radiació solar. Aquesta estació està a disposició dels centres educatius de la vila per tal de desenvolupar-hi activitats pedagògiques.

Al costat de l’estació meteorològica hi ha la cúpula de l’Observatori Astronòmic on periòdicament es desenvolupen les observacions organitzades des de l’Escola. L’observatori disposa d’un telescopi Nexstar 11GPS amb catadiòptric Schmidt-Cassegrain de 280mm i distancia focal de 2800mm, que permet visualitzar cossos celestes des de la Lluna i els planetes del Sistema Solar fins a galàxies com Andròmeda o M33, allunyades de la Terra prop de tres milions d’anys llum. Les observacions des del telescopi es completa amb visionats del cel a ull nu que es realitzen des del terrat del CEIP.

Per últim, l’Escola de la Natura té una altra seu dins de l’Espai Natural de Gallecs: la Masia de Can Jornet. Aquest equipament disposa d’una aula on impartir classes. Al seu exterior hi ha zones habilitades com a hort ecològic i jardí mediterrani on es realitzen diferents activitats escolars així com les pràctiques d’alguns dels cursos que oferta l’Escola.