Capturats 221 exemplars de fauna exòtica durant el 2019 al llac de l'avinguda Francesc Macià

19/07/2019

A petició de l'Ajuntament de Parets del Vallès, el Grup de Recerca de l'Escola de la Natura ha dut a terme la captura de diferents espècies de fauna exòtica i domèstica de la bassa de l'avinguda Francesc Macià. La darrera acció de captura, s’ha fet durant els treballs de neteja i manteniment del llac demandats per la ciutadania.

Durant els treballs han estat retirades 23 tortugues originàries de nord i sud Amèrica, 2 tortugues d'origen asiàtic, 152 peixos originaris de nord Amèrica, 35 peixos d'origen asiàtic, 8 ànecs domèstics i 1 oca domèstica.

Aquesta actuació s'emmarca en el projecte ‘Parets lliure d'espècies invasores’, que té l’objectiu d’alliberar les bases i llacs del municipi d'aquestes espècies per tal d’afavorir que la fauna autòctona ocupi aquests espais i s'estableixi un equilibri natural.

Els animals retirats han estat traslladats al Centre de Recuperació de Fauna Salvatge de Torreferrussa. Els catalogats com a exòtics no invasors romandran a les instal·lacions de l'escola de la Natura de Parets, i els ànecs domèstics han estat traslladats a una granja escola del Lluçanès. Les espècies autòctones es retornaran al llac.

Després de 3 anys de control de les espècies invasores, s'ha pogut constatar la recuperació de la fauna autòctona, com ara libèl·lules, nedadors d'esquena, cavallets del diable o granotes verdes, que són predadors naturals de les larves de mosquit i reguladores de les poblacions d'invertebrats. L’existència d’aquests animals s'havia vist afectada per les espècies exòtiques que són els seu depredadors.

Amb aquesta  gestió s’aconsegueix que els espais naturals i semi naturals de Parets siguin un punt on la fauna autòctona trobi un lloc adequat per realitzar les seves funcions biològiques.

Des de l’Escola de la Natura i el GRENP, recorden que es pot col·laborar en el bon estat de les basses i llacs del municipi i no abandonar cap animal. En el cas que algú tingui alguna d’aquestes espècies, es pot portar a l’equipament de l’Escola de la Natura, a on es faran càrrec.